Przedmiotem szkolenia są zagadnienia związane z dokonywaniem płatności na rzecz kontrahentów w świetle zmian podatkowych w 2020 r. w podatku CIT i podatku PIT, jak również w kontekście problemów związanych z pandemią.
Program szkolenia
1. Płatności na rzecz kontrahentów a stan epidemii (aktualne problemy, ryzyka, tarcza antykryzysowa, bieżące zmiany z przepisach)
2. Płatności gotówkowe i bezgotówkowe a koszty uzyskania przychodów
Wyłączenie wydatków opłaconych gotówką z kosztów uzyskania przychodów
Kiedy można zapłacić kontrahentowi gotówką, a kiedy niezbędna jest płatność przelewem – analiza różnych sytuacji (jednorazowe transakcje, wielokrotne zakupy od tego samego dostawcy, kilka zakupów jednego dnia, umowy ramowe, umowy na czas określony i umowy ciągłe)
Zmiana w podejściu organów podatkowych do liczenia limitu 15 tys. zł (nie w okresie rozliczeniowym lecz od początku umowy) i możliwe problemy związane z przekroczeniem tego limitu u podatników płacących gotówką (np. za usługi księgowe)
Częściowa płatność gotówką a częściowa przelewem – skutki podatkowe
3. Biała lista podatników VAT i jej wpływ na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów w CIT od 2020 roku
Kiedy błędnie opłacona faktura nie może zostać rozliczona w kosztach uzyskania przychodów?
Identyfikacja płatności, do których mają zastosowanie nowe regulacje (płatności w ramach transakcji przekraczających 15 tys. zł)
Płatności na rachunki techniczne (np. za media), PayU, PayPal itp., płatność kartą, rachunki depozytowe i powiernicze
Problem usług ciągłych, przy których przekroczono limit 15 tys. zł
Moment weryfikacji rachunku w białej księdze oraz kwestia przelewów z odroczonym terminem realizacji
Zlecenia stałe i polecenia zapłaty
Weryfikacja kontrahentów i archiwizacja danych związanych z płatnościami.
Co zrobić, gdy kontrahenta „nie ma” na białej liście podatników VAT?
Rachunki ROR i inne, których nie znajdziemy w białej księdze
ZAW-NR w sytuacji błędnego przelewu
Korekta kosztów uzyskania przychodów w sytuacji błędnej płatności.
Biała księga a kompensaty należności
Zapłata podmiotom zagranicznym a przepisy o białej księdze
Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP)
Objaśnienia Ministra Finansów z 20 grudnia 2019 r. w sprawie stosowania nowych regulacji
4. Zapłata faktur wystawionych z oznaczeniem „mechanizmu podzielonej płatności” (MPP) i skutki na gruncie CIT i PIT
5. Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i jej wpływ na przepisy podatkowe
6. Ulga na złe długi w CIT i jej stosowanie w praktyce w doniesieniu do niezapłaconych należności
Stan epidemii wpływ tarczy antykryzysowej na stosowanie ulgi na złe długi.
Sankcje dla dłużnika i uprawnienia dla wierzyciela – w trakcie roku czy w zeznaniu rocznym?
Moment dokonania korekty dochodu przez obie strony „nierozliczonej” transakcji po zmianach w Tarczy 4.0
Kiedy nie można skorzystać z „ulgi na złe długi”
Sytuacje szczególne (np. stosowanie przepisów do podatników, którzy nie zapłacili kontrahentowi, ale nie rozpoznali nieopłaconego wydatku w kosztach uzyskania przychodów)
7. Płatności na rzecz podmiotów zagranicznych w świetle przepisów o podatku u źródła (WHT)
Certyfikaty rezydencji i szczególne obowiązki po stronie płatników podatku u źródła w trakcie pandemii (w świetle zmian Tarczy 4.0)
Identyfikacja „zakupów zagranicznych” rodzących obowiązki w podatku u źródła
Obowiązki deklaracyjne i informacyjne po stronie polskiej firmy
8. Sesja pytań i odpowiedzi
Wykładowca
Lech Janicki
Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 14 lat zajmuje się problematyką podatkową. Autor i współautor publikacji oraz komentarzy z zakresu prawa podatkowego na łamach m.in. Rzeczpospolitej i Gazety Prawnej. Ekspert podatkowy w mediach. Doświadczony wykładowca szkoleń z zakresu prawa podatkowego.
Certyfikat uczestnictwa
Posiadając karnet szkoleniowy, możesz otrzymać certyfikat z obejrzanego szkolenia.